Era Medya Tanıtım

14 Şubat 2010 Pazar

Genel İşletme Bilimi ve Kavramı, Reklam Makaleleri

Mahir Ziya Hoca'dan

Konu: Ali Atıf Bir'den
Ali Atıf Bir Yorumu. Çok yerinde bir tespit. Biz söyleyince olmuyor ama Hoca söylediği için belki dikkate alınır. Reklamcılıkta felaket dönemine doğru Kusura bakmayın Petrol Ofisi'nin Kadir İnanır ve Yaban'daki karakteri kullanarak ürettiği reklamdan sonra Türkiye'de reklamcılığın nereye gittiğine bakmakta fayda var. Türkiye'de bir nesil reklamcı, 1980 darbesiyle birlikte işlerinden koparılan, 1980-2000 döneminin "bilgi çağı" düşünüldüğünde o döneme göre entelektüel seviyeleri yüksek eski "solculardan" oluşuyordu.

Bu "zoraki reklamcılar" , reklam işini çok sevmeseler de, reklamcılık mesleğini içselleştirmeseler de iş ahlakları gereği "iyi" reklam yapmaya, sonuç odaklı reklam yapmaya, "reklam nasıl çalışır" bilgisine önem vererek reklam yapmaya özen gösterdiler. 2000-2010 dönemi ise reklam sektörünün sığlaştığı bir dönem oldu. Çok uluslu firmalar dahil olmak üzere, onlardan türeyen çok sayıda küçük reklam ajansının çoğunluğunda reklamcılığı sadece ünlü kullanmaktan, güldürmekten, dikkat çekmekten ibaret sanan reklamcılar iş üretmeye başladı. En önemlisi de bu reklamcılar büyük resmi göremeyip, "reklamın nasıl çalıştığına kulak tıkayıp" günlük popüler bilgilerle kampanyalarına yön verip hedef kitlelerle iletişim kurduklarını sanıyorlar. Petrol Ofisi'nin "Yaban" temalı reklamında ürünün temel vaadi, yeni nesil VMax'in 100 litrede 4 litreye varan tasarruf imkanı, reklamın içine iyice yedirilmesine rağmen gölgede kalıyor ve görmezden geliniyor. Neden? Çünkü temel iletişimin amacı Vmax markasının özüne tasarrufu yerleştirmek değil, "nayırla nolamazla, Kadir İnanır'la" dikkat çekmek, beğeni kazanmak, konuşulmak... Eğer Vmax'in güçlü bir vaadi olmasa bu yapılanlara bir şey demeyeceğim. Vaadin olmadığı yerde Petrol Ofisi reklamı başarılı reklam. Amaa "100 metrede 4 litre tasarruf" vaadinin bulunduğu yerde bu reklam gece geçen gemi gibi. Afton Greenclean Teknolojisi ne demek bilen var mı? Bilemezsiniz çünkü en önemli kanıt Petrol Ofisi reklamlarında kıyıya köşeye saklanmış durumda... Benim ki iyi niyetli bir uyarı. Yanlışsam reklam çalışır, satışlar artar (frekans etkisinden daha büyük tabii ki!) bana da susmak düşer. Doğruysam reklam sektöründe büyük felaket dönemine (2010-2020) az kaldı!
[Valid Atom 1.0]