Era Medya Tanıtım

2 Nisan 2010 Cuma

grafik tasarım

Yıllar öncesinden Bob Gill'in bir yazısı... Grafik Tasarım üzerine...



GMK'nın Yazılar Bülteninden alıntıdır.
GRAFİK TASARIM HAKKINDA ÖĞRENDİĞİNİZ BÜTÜN KURALLARI UNUTUN!..
2. Bölüm
İLGİNÇ SÖZLER SIKICI BİR GRAFİK GEREKTİRİR.

Şu sözü ele alalım: "Kanseri Bedava İyileştiriyoruz"


Böyle bir sözü ilginç göstermeye gerek yok. Zaten ilginç. Çünkü önemli. İlginç bir ifadeyi ilginç göstermeye çalışırsanız, görüntü ile rekabete girer. Görüntü, görünmesini zorlaştırır.

"Gül başka hiçbir şeye benzemez" gibi özellikle ilginç olmayan bir şey söyleniyorsa, bunu daha şairane ifade etmek mümkün: "Bir gül bir güldür"... Şimdi yine bu ifadeyi ilginç göstermek gerekmez. Zaten ilginç. Şairane...

ÖNCE DÜŞÜNÜN, SONRA ÇİZİN!

Bundan sonra kalemi ilk elinize aldığınızda,çizmeden önce biraz durun (Not: tasarımcılara sürekli söylenir ama bilgisayar sonrası tasarımcılar inatla kalemi bırıkmaya devam ediyor). Ne söylemek istedğinizi, ne hissettiğinizi düşünün. Çizim, tıpkı tasarım gibi, bir süreçtir. Bir araçtır. Sonuç değildir. İkisi de bir şeyi söylemenin yollarıdır. Eğer söyleyecek açık seçik bir sözünüz yoksa, süreci hiç başlatmayın daha iyi. Ancak ne söyleyeceğime (ve ne hissettiğime) karar verdikten sonra, bana o sözü söyletecek doğru çizgiyi, tonu, dokuyu, kompozisyonu keşfetmem mümkün.

Belki hiç kalem kullanmamam gerekebilir. Bu başka malzeme de olabilir.

HIRSIZLIK İYİDİR

İnsanlar son 8 milyon yıldır görüntü yaratıyor, üretiyor. X ışınları bayraklar, NASA'nın uzay fotoğrafları, resimler, fotoğraflar, çizgi romanlar, duvar resimleri, grafiti... Bu görüntüler, kullanılış şekillerine göre, asıl amaçlarını aşabilirler. Tarihte bir devri ve kültürel bir tavrı temsil edebilirler. Veya çok açık seçik fikirleri sembolize edebilirler.

Bir tasarımcı, bu görüntülerden birinin (örneğin bir eski gravür) söylemek istediği şeyi tamı tamına söylediğin ikeşfederse, yeni bir görüntü bulmasına gerek var mı? Neden gravürü kullanmasın? Bu tasarımcının işini, tamamen ona ait ve benzersiz yapan şey, görüntüleri, iletişim için, problemleri çözmek için kullanılış şeklidir. Fikirleridir.

"BEN SADECE SİPARİŞE UYDUM."

Grafik tasarımların ve reklamların bu kadar ruhsuz, heyecansız olması cahil müşterilerin kabahati. Tasarımcılar böyle diyor. Belki de öyle. Ama ben her zaman yaratıcı bir işi müşterilere kabul ettirmenin, problemi çözmek kadar problemin bir parçası olduğnuu, kötü müşteri diye bir şey olmadığını varsayarım. Kötü müşteri yoktur. Yalnız kötü tasarıcı vardır. Tasarımcıların aptal müşterilerden şikayet ederken asıl dertleri müşterinin onlarla aynı sanat okulundan mezun olmamasıdır. Bu doğru. Ama müşteri ile tasarımcı arasındaki uzlaşmazlık, sağlıklıdır. Bir sürü iyi işin çıkmasına sebep olmuştur. Eğer hep tasarımcının dediği olsaydı, bugün çok homojen bir dünyada yaşıyor olurduk.

Tasarımcılar ellerinden gelenin en iyisini yaparlar. Eğer müşteri tasarımcının en iyi işinden daha azını istersi, o, müterinin bileceği bir durum. Bazen "hayır" diyebilmeyi de öğrenmemiz gerek. Sonunda metrolar, gazeteler, dergiler, bilbordlar banal görüntülerle dolup taşıyor, kirleniyorsa bu bizim kabahatimiz. Müşterinin değil. Müşteriler sadece o görüntüler için para öderler. Onları yaratamazlar.
[Valid Atom 1.0]